fredag 8 maj 2015

Rädda Hammarbyskogen - protestsånger utanför Tekniska nämndhuset

De är trevliga Marie Selander och Toumo Haapala. Jag träffar de varje sommar på stranden till den lilla sjön i Sörmland där vi har sommarställe.
Jag kanske inte delar deras uppfattning om allt, men det är bra personer.

En gång för längesedan, det var över 20 år sedan, firade jag midsommar hos Marie och Toumo i deras torp. Jag var där med mamma och pappa och mina syskon och där fanns massor av häftiga människor. Jag minns att tänkte så. Deras son Jouni som spelade trummor i De lyckliga kompisarna, och senare med Frank Zappa, var där med skinnpaj och svart hår. Han bodde i husvagn med sin tjej och var allmänt ascool tyckte jag.

Toumo, som är supermusikalisk, spelade en liten trudelutt på vattenkanna och en massa vuxna människor blev alldeles för fulla.

Det var varmt och det var härligt och jag var för ung för att vara med på riktigt men njöt av att vara med. Marie och Toumo var stockholmarna som kom till bygden med kulturella referenser och tog med sig en massa utomsocknes personer som var annorlunda och sköna.

Nu kämpar de för att rädda Hammarbyskogen. De verkar älska det. Jag tror det får de att minnas sina ungdoms kampdagar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar